Aktualności
Polpharma wdrożyła sztuczną inteligencję w punktach sprzedaży. Merchandising IR ma ponad 98-proc. skuteczność
Zastosowany przez Polpharma system Merchandising IR wykorzystuje technologię rozpoznawania obrazu do identyfikacji produktów znajdujących się na aptecznej półce. Działa to tak: sztuczna inteligencja analizuje zdjęcie wykonane przez handlowca, rozpoznając produkty i automatycznie porównując obraz z ustalonym standardem dotyczącym merchandisingu. Przy okazji sprawdza dostępność i liczebność asortymentu. Jak wynika z analiz wewnętrznych dostawcy, usługa działa z ponad 98-proc. poprawnością rozpoznawania poszczególnych produktów.
Współpraca na linii Polpharma – Sagra Technology ma już pewną historię. Największy polski producent leków korzysta z usług szczecińskiej spółki IT od ponad 16 lat. Firma używa m.in. systemu wsparcia sprzedaży Emigo, który zapewnia harmonizację i kontrolę procesów związanych ze sprzedażą. Nowość, czyli Merchandising IR, pozwala dodatkowo skrócić czas wizyty przedstawiciela handlowego, utrzymać stałość ekspozycji w aptekach, analizować rzeczywisty obraz ekspozycji na rynku oraz poprawić obroty.
– Po uporządkowaniu i zautomatyzowaniu wielu obszarów pracy działu handlowego Polpharma, przyszła kolej na jeszcze większe odciążenie przedstawicieli. Wykorzystanie rozpoznawania obrazu i sztucznej inteligencji do kontroli merchandisingu pozwoliło odciążyć handlowców, którzy mogą skupić się na innych zadaniach. Co więcej, pozytywnie wpłynęło na efektywność sprzedaży – wyjaśnia Adam Sienkiewicz, Head of Sales w Sagra Technology i dodaje: – Warto wspomnieć, że system dostarcza aktualnych, rzetelnych danych, które mogą być poddawane pogłębionym analizom w narzędziach klasy Business Intelligence. Otrzymane wyniki są równocześnie podstawą do rozliczeń z sieciami aptek. Technologia IR pozwala na monitorowanie całych półek dla określonych kategorii produktowych, co może dać wiele cennych informacji również na temat konkurencji.
Podręcznikowa ekspozycja produktów
Polpharma już korzysta z pozytywnych efektów wdrożenia: – Po ponad trzech kwartałach użytkowania usługi Merchandising IR dla naszych wybranych produktów w aptekach, raporty pokazują poprawę wskaźników, zarówno jeśli chodzi o standard merchandisingowy, jak i samą sprzedaż – wyjaśnia Agnieszka Kordacka, Starszy Kierownik Marketingu Handlowego w Polpharma. – Dziś realizacja wskaźnika widoczności ustandaryzowanej ekspozycji przekracza 90 proc. To rewelacyjny wynik, bo startowaliśmy z poziomu 44 proc. w aptekach objętych projektem – podkreśla.
Uporządkowanie ekspozycji i poprawa widoczności produktów przekładają się na większe zainteresowanie klientów ofertą Polpharmy. Wyniki sprzedaży farmaceutycznej firmy wskazują wzrost sprzedaży produktów w porównaniu z aptekami, w których usługa rozpoznawania obrazu nie została jeszcze wprowadzona.
Lepsza współpraca z partnerami
Zautomatyzowana kontrola standardów merchandisingowych usprawnia także współpracę z aptekami. Jeśli kontrola wykazuje jakiekolwiek odchylenia od ustaleń, wiedzą o tym obie zainteresowane strony. W przypadku potrzeby poprawienia ekspozycji, dzieje się to bez niepotrzebnej zwłoki. Rozpoznawanie obrazu pomaga również w skutecznej realizacji umowy pomiędzy producentem a sieciami aptek.
Ponieważ wdrożenie pomogło Polpharma zwiększyć widoczność produktów, wyniki sprzedażowe oraz usprawnić współpracę z kontrahentami, firma rozszerzyła działania programu badania ekspozycji na kolejne apteki.
Źródło: Inplusmedia.pl
Zobacz także
- Jak nawyki żywieniowe wpływają na rozwój otyłości?
- Świadoma suplementacja sportowców – jakość, czystość, odpowiedzialność
- Nawet krótkotrwałe wstrzymanie dostaw energii elektrycznej do zakładów farmaceutycznych grozi kilkudniową przerwą w produkcji oraz koniecznością utylizacji wyprodukowanych już całych serii leków oraz surowców do ich wytwarzania. Dlatego krajowi producenci leków apelują o objęcie wytwórców i dystrybutorów z branży farmaceutycznej ochroną przed ograniczeniami w poborze i dostawach energii elektrycznej.