Trendy w projektowaniu opakowań suplementów diety

Kupujemy wzrokiem, a nie rozumem. Sercem i emocjami, zamiast mózgiem i chłodną kalkulacją.

Niektóre badania dowodzą, że nawet 60% naszych decyzji zakupowych jest podejmowanych pod wpływem emocji i impulsu, a nie przemyślanej decyzji. Ale to nie jest tak, że coś co jest dobrze zaprojektowane będzie spełniać swoją funkcję sprzedażową po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. By zainteresować klienta musimy mówić do niego odpowiednim językiem (zarówno w warstwie słów jak i obrazów) i odpowiadać na jego potrzeby. A obie te rzeczy nieustannie się zmieniają. Ewoluują. Zmienia się estetyka i język jakim operujemy na co dzień. Pozostałe firmy na rynku nie śpią i też szukają najlepszych sposobów przekonania klientów do swoich produktów. Do tego w innych segmentach rynku trwają te same procesy. Coś nagle staje się modne, na czasie, jest obecne we wszystkich mediach i przenika do masowej wyobraźni, mainstreamu. Tak kształtują się trendy. Nie jest to coś jasno zdefiniowanego, raczej wynika z uważnej obserwacji rynku i nadaniu odpowiedniego znaczenia niektórym procesom/faktom/sytuacjom.

Jakie więc możemy zaobserwować warte uwagi trendy w projektowaniu opakowań suplementów diety?

1. Ciemne opakowania mogą być uniwersalne.

Już nie są one domeną produktów skierowanych tylko do mężczyzn, choć oczywiście w tym segmencie są najczęściej wykorzystywane. Ciemne kolory dodadzą elegancji wielu produktom, więc jeśli masz coś, co aspiruje do segmentu premium, to warto rozważyć ciemną stylistykę. Dodatkowo czerń, grafi t czy głęboki granat dobrze łączą się z jaskrawymi barwami, co pomoże również zbudować spójną serię produktów.

2. Serie kolorystyczne.

Najbardziej popularne w przypadku suplementów jednoskładnikowych, ale nie są tylko ich domeną. Dobry design serii pozwoli uzyskać rozpoznawalną markę, w której poszczególne produkty będą nawzajem wspierać swoją sprzedaż. Ktoś, kto raz kupi Twój produkt i zobaczy później na półce następny z tej serii, będzie bardziej skłonny mu zaufać, ponieważ w umyśle klienta nie będzie on już kompletną nowością. Zgodnie z efektem torowania (tzw. priming), zwiększasz w ten sposób prawdopodobieństwo wybrania Twojego wyrobu, dzięki wielokrotnej ekspozycji klienta na taką samą szatę grafi czną. W przypadku serii produktów kody kolorystyczne pozwalają na szybkie rozróżnienie poszczególnych wyrobów. Odpowiedni dobór kolorystyki umożliwia również pokazanie klientowi jakiego typu produktu może się spodziewać w danym opakowaniu.

3. Nowoczesne ryciny.

Kiedyś zarezerwowane praktycznie tylko dla opakowań vintage. Obecnie, w połączeniu z nowoczesną typografi ą i kompozycją, są z powodzeniem używane również na innych opakowaniach. Możesz użyć gotowych rycin z banku stockowego, lub zlecić wykonanie autorskich ilustracji, które pojawią się tylko na Twoich opakowaniach. Ryciny najczęściej są stosowane do pokazania składników ziołowych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by w ten sposób dekorować działanie produktu – na przykład poprzez pokazanie kości, mózgu, serca czy innych narządów wewnętrznych.

4. Opakowania premium.

Z powodzeniem wykorzystywane w przypadku droższych produktów, gdzie wyjątkowa forma opakowania upewnia odbiorców, że mają do czynienia z produktem z wyższej półki. Dzięki dobrze dobranemu opakowaniu premium stwarzamy wrażenie wyjątkowości zarówno samego produktu jak i jego odbiorcy, dając mu poczucie wyjątkowości. Takie opakowanie jest ważne w przypadku produktów o bardzo wysokiej cenie, gdy chcemy usprawiedliwić wyższy koszt oraz dać klientowi poczucie, że płaci nie tylko za sam produkt, ale także za wrażenie, jakie on wywołuje. Tego typu opakowania świetnie się sprawdzą także dla produktów, których klienci powinni używać cyklicznie. Gdy więc masz w swojej ofercie zestaw witamin, które należy przyjmować codziennie, możesz je zapakować w saszetki, a saszetki umieścić w zgrabnym boxie.

5. Opakowania nietypowe.

Nie są one zarezerwowane tylko dla produktów drogich. Pomysłowe zmodyfi kowanie istniejącego już na rynku opakowania może zaowocować bardzo ciekawym efektem. Tak jest w przypadku produktów Pedia Best – skierowanych do dzieci. Dzięki wydłużeniu wieczka, które teraz sięga niemal do końca frontu, osiągnięto prosty efekt pokazujący działanie poszczególnych produktów. Mała żyrafka po otwarciu pudełka staje się wysoką żyrafką. Inne zwierzątka też rosną, uspokajają się, lub poprawia im się humor. Jest to prosty zabieg, który dodaje produktom unikalności, a w połączeniu z autorskimi ilustracjami efekt jest jeszcze mocniejszy.

6. Minimalizm.

Im więcej jest produktów na rynku, im więcej bodźców każdego dnia dociera do naszych klientów, tym łatwiej wybić się produktom, które są minimalistyczne. Oczywiście minimalizm nie powinien być celem samym w sobie. Nie chodzi o to, by na opakowaniu napisać malutką czcionką nazwę produktu i producenta. Skuteczny minimalizm wie, w jakim celu jest stosowany i potrafi to wykorzystać. Tym celem powinno być maksymalne skupienie na przekazie i usunięcie wszelkich rozpraszaczy. Takie podejście do opakowania pozwala nam maksymalnie wykorzystać minimalizm. Brzmi to może paradoksalnie, ale moim zdaniem najlepsze wykorzystanie minimalizmu to właśnie jak największe skupienie uwagi odbiorcy na jednej rzeczy, którą chcemy mu przekazać, bez względu na to czy będzie to treść, czy kolor.

Antoni Łuchniak
Kółko i krzyżyk – studio graficzne
E-mail: [email protected]

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Farmaceutycznego" 4/2020

Udostępnij materiał w

Aktualne wydanie

POMÓŻCIE!!!

Podaj adres email
I nie przegap więcej żadnego wydarzenia

Nowości produktowe dla farmacji

Czytaj inne

SZKOLENIA BRANŻOWE

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  • ŚPK http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  • pio.jpg http://www.pio.org.pl/
  • logo instytutu magazynowania.jpg http://www.ilim.poznan.pl/
  • urpl.jpg http://www.urpl.gov.pl/
  • romaco-logo.jpg http://www.infarma.pl/
  • GIF - LOGO.jpg http://www.gif.gov.pl/
  • image002.jpg http://www.ispe.org.pl
  • pasmi.jpg http://www.pasmi.pl
  • Inst_Farmaceutyczny_logo.jpg http://www.ifarm.waw.pl
  • jci1.jpg http://www.jagiellonskiecentruminnowacji.pl/
  • ptfarm-małe.jpg http://www.ptfarm.pl
  • pzppf.jpg http://www.producencilekow.pl
  • logo NIL.jpg http://www.nil.gov.pl
  • IG GARMACJA POLSKA.jpg http://www.farmacja-polska.org.pl